Odszkodowanie lotnicze – jak je uzyskać?

Zbliżają się kolejne wakacje, zatem warto wiedzieć, jakie prawa ma podróżny w związku z problemami na lotnisku. Podróże zagraniczne są stale popularne wśród Polaków. Podróżujemy samolotami, często obserwujemy bądź odczuwamy efekty złej organizacji pracy na lotnisku, co wiąże się z opóźnieniami lotów i niesie kolejne problemy. Zaledwie 1% podróżnych korzysta z prawa do uzyskania odszkodowania od przewoźnika. A świadczenia są niemałe.

Na złożenie wniosku o odszkodowanie za odwołanie lotu czy opóźnienie podróżny ma aż 3 lata. Przepisy unijne precyzują konkretnie kwoty i okoliczności, w jakich takie odszkodowanie nam się należy. Co rok kilkaset lotów z polskich lotnisk jest odwołanych bądź opóźnionych na tyle długo, że podróżni mogą wnosić o wypłatę odszkodowania. Wartość rekompensaty mogła wynieść nawet 8 milionów złotych. Nieznajomość prawa szkodzi – warto przypomnieć sobie może, czy takie zdarzenie nie przytrafiło się właśnie nam. Najczęściej takie sytuacje mają miejsce w okresie wzmożonej aktywności turystycznej, tj. w wakacje. Wtedy przepełnione lotniska nie funkcjonują na tyle sprawnie, by wyeliminować problemy z płynnością ruchu. Opóźnienie lotu przekraczające 3 godziny umożliwia uzyskanie odszkodowania do 600 Euro. Podobnie rzecz się ma z overbookingiem, tj. rezerwacje większej liczby miejsc, niż pomieści samolot. Poza sezonem to ma sens – pasażerowie bez uprzedzenia mogą zrezygnować z wyjazdu, na jego miejsce operator ma następcę, który zabukował lot na ten sam dzień i godzinę. W wakacje mało kto rezygnuje, stąd część pasażerów może zwyczajnie nie odlecieć.

Za co przysługują i ile wynoszą odszkodowania?

O odszkodowanie można starać się w przypadku odwołania lotu, opóźnienia powyżej 3 godzin i odmowy wejścia na pokład. Rozporządzenie unijne określa wysokość takich odszkodowań. Zależne są one od czasu opóźnienia i długości trasy. Przy opóźnieniu powyżej 3 godzin przy trasie nie dłuższej niż 1500 km można liczyć na 250 Euro, a powyżej tej trasy 400 Euro (dotyczy też lotów między krajami UE). Przy dłuższej trasie podróżny może liczyć na nawet 600 euro rekompensaty (gdy opóźnienie wylotu jest dłuższe niż 4 godziny) tłumaczy ekspert portalu doradca.co.pl.

Należy zaznaczyć, że istnieją sytuacje w których odszkodowanie nie będzie wypłacone. Linie lotnicze bowiem nie zawsze są winne opóźnieniom. Ma to miejsce na przykład wtedy, gdy występują okoliczności nadzwyczajne (np. złe warunki pogodowe czy strajk). Aby uzyskać odszkodowanie konieczne jest złożenie pisemnego wniosku do określonego przewoźnika z żądaniem wypłaty rekompensaty, opisując zdarzenie i potwierdzając sytuacje dowodami (może to być bilet lotniczy, paragon z lotniska, fotografie i inne potwierdzające fakty).