Leasing samochodowy - ile kosztuje?

Leasing samochodowy – ile kosztuje?

Leasing jest popularnym produktem finansowym, który zyskał duże uznanie wśród przedsiębiorców. Jest wiele łatwiej dostępny, nie wymaga spełnienia zbyt wielu formalności, jest tańszy niż kredyt bankowy i przynosi też korzyści podatkowe. Ile kosztuje leasing?

Rok 2017 był kolejnym z dużym tempem, dwucyfrowym, rozwoju leasingu w Polsce. Najchętniej leasingujemy samochody osobowe i dostawcze, ciężarowe, maszyny i urządzenia oraz nieruchomości. Klientami firm leasingowych są nadal małe i średnie przedsiębiorstwa, dla których pożyczki czy kredyty inwestycyjne są mniej atrakcyjne i obwarowane wieloma wymaganiami ze strony banku. Leasing nie kosztuje też tyle, co kredyt przekonuje specjalista portalu investto.pl.

Przy podpisywaniu umowy leasingu musimy być świadomi kosztów, jakie przyjdzie nam zapłacić leasingodawcy. Jest to przede wszystkim opłata początkowa (nie wymagają jej wszyscy, często zaczyna się od 1% wartości pojazdu), opłata za rozpatrzenie wniosku (1-2% wartości umowy, większość firm leasingowych odstępuje od tej opłaty), odsetki które spłacane są z kapitałem w ustalonych ratach, obowiązkowe ubezpieczenie OC i Autocasco (do 2-4 tysięcy zł rocznie, polisa musi obowiązywać przez cały okres umowy, zwykle to maksymalnie 5 lat, zawarta za pośrednictwem firmy zwykle jest tańsza i niezmienna przez cały ten czas), opłata za wykup pojazdu po spłacie – nie jest to obowiązkowe, niemniej stanowi ona od 1 do 5% wartości auta, koszty usług dodatkowych (Assistance, wymiany części i podzespołów, opon itd.)

Przy leasingu znaczenie ma wkład własny – im wyższy tym niższe koszty odsetkowe poniesiemy. Wybierając leasing jako formę finansowania firmowych zakupów należy pamiętać, że im dłuższy okres spłaty wybierzemy, tym miesięczne obciążenia z tego tytułu będą mniejsze. Ale jeśli zależy nam na niskich opłatach związanych z leasingiem warto przemyśleć, czy potrzebne jest nam takie rozwiązanie na dłużej. Przy krótszym okresie spłaty naliczone będą niższe koszty (odsetki, prowizje, ubezpieczenie) i możliwa będzie szybsza wymiana na pojazd czy urządzenia bardziej zaawansowane technologicznie nie za 5, a np. za 3 lata.